Granola

Jag har länge velat testa att göra egen granola och ikväll när skolarbetena stod mig upp i halsen kände jag att tiden var inne. Jag hade det här receptet som grund, men som vanligt har jag modifierat det lite. (Har aaaaldrig alla ingredienser hemma och siwa är ju inte känt för sitt breda sortiment precis.) Slutresultatet blev riktigt gott ändå.

SONY DSC

SONY DSC

Granola
4 dl havregryn
3 dl ”fyrakornsflingor” (kan bytas ut till vanliga havregryn)
1 dl linfrön
½ dl solroskärnor
1½ dl pumpakärnor
2 dl grovt hackade nötter (Jag tog mina favoriter: pekannötter, valnötter och cashewnötter.)
2 dl vatten
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker
½ dl mörk sirap
½ dl farinsocker
1 dl solrosolja

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Rör ihop havregrynen, de andra grynen, linfrön, solroskärnor, pumpakärnor och nötter i en skål.
3. Blanda vatten, kanel, kardemumma, vaniljsocker, sirap, farinsocker och solrosolja i en kastrull.
4. Värm upp blandningen under omrörning så att sockret smälter. Det ska inte bli så varmt att det börjar koka.
5. Häll den varma blandningen över de torra ingredienserna i skålen och rör om.
6. Sprid ut massan på två plåtar täckta med bakplåtspapper.
7. Rosta i ugnen i ca 30 minuter. Ta ut och rör om med cirka fem minuters mellanrum, så att det inte bränns.
8. Låt svalna. Förvara i en burk med lock.

Lämna en kommentar