Supergod pepparkaksdeg

Hej på er! Idag tänkte jag tipsa er om en superenkel och god pepparkaksdeg som passar både till husbygge och vanliga pepparkakor. Slet mitt hår idag när jag monterade ihop årets pepparkakshus. Jag testade nämligen att använda kristyr som ”lim” istället för smält socker, som jag hade ifjol. Jag kommer hädanefter alltid att använda mig av smält socker för det ändamålet. End of story. Här har ni det i alla fall – huset!

SONY DSC

SONY DSC

Pepparkaksdeg (räcker till ett litet hus och ca 2 plåtar pepparkakor)
Orginalrecept härifrån

125 g smör
1 dl sirap
2 dl socker
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
2 tsk pepparkakskrydda
1 dl vatten
1 tsk bikarbonat
6,5 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Smält smör och sirap i en kastrull under omrörning.
2. Tillsätt kanel, kardemumma och pepparkakskryddan i kastrullen. Rör om.
3. Häll sockret i en skål. Häll över smörblandningen från kastrullen. Rör.
4. Tillsätt vattnet, blanda och låt sedan svalna.
5. Blanda bikarbonat och mjöl i en bunke. Rör ner i blandningen.
6. Lägg plastfolie över och låt degen vila minst ett dygn innan utbakning.
7. Baka ut (mycket mjöl behövs här) och grädda i 220 grader i 4-6 minuter. Hur länge de ska gräddas beror ju förstås på hur tunt man kavlar degen, så det varierar säkert.

Lämna en kommentar